How to choose the lens for your SLR and mirrorless camera

The choice of a photographic lens is the result of a long process consisting of several steps. Here are the most important elements to take into account

At first glance it may seem like an extremely simple operation: you choose one of the many available, you mount it and you start taking pictures as beautiful as those of professionals. But the reality is different: knowing how to choose the right lens for your SLR or mirrorless camera is a rather complex task.

To avoid mistakes and buy a lens that turns out to be useless for the purposes you had set, it is necessary to take into account several parameters. It starts from the type of attack until arriving to the presence or not of a motor for optical stabilization, passing through the focal length and the aperture of the lens. In short, the "magical world" of SLR and mirrorless lenses is more complex than many newbies think and getting the most out of the brand new camera you just bought will require commitment, dedication and knowledge of the subject. Let's take a look at what elements to consider when choosing the best Canon or Nikon lens available on the market.

What mount to choose

Except for Panasonic and Olympus, all camera manufacturers - both SLR and mirrorless - have a proprietary and unique mount. Canon lenses and Nikon lenses, just to name two of the industry's largest manufacturers, will differ first in the system that allows photographers to change lenses whenever they want. Quando si dovrà scegliere l’obiettivo per la fotocamera, insomma, si dovrà prima di tutto verificare che tipo di attacco ha: le macchine fotografiche Nikon, ad esempio, hanno degli attacchi “F”, mentre gli obiettivi Canon utilizzeranno gli attacchi “EF” ed “EF-S”. Discorso differente per le mirrorless Canon, che utilizzano un attacco completamente differente chiamato “EF-M”.

obiettivo-fotografico.jpgFonte foto: Pexels

Obiettivo Canon

Macro, panorami, telezoom e altro: il gioco dei numeri della lunghezza focale

Per scegliere il miglior obiettivo disponibile sul mercato per la nostra fotocamera non si dovrà solamente guardare all’attacco, ovviamente. Bisognerà fare anche i conti con le proprie necessità. If, for example, you're looking for a versatile and "universal" lens, which allows you to take pictures both at short and long distances, then you'll have to look for a lens with a very wide focal length; if, instead, you want to focus on panoramas, you'll have to look for a wide-angle lens; for close-ups and details, you'll have to choose a macro lens; and so on. In short, you'll have to arm yourself with a bit of patience and start counting: the numbers in this case are fundamental.

If you're looking for "universal" lenses, a good compromise (also from the economic point of view) is represented by the "18-200mm" or "55-250mm" lenses: even if the yield of images will not be comparable to that offered by monofocal lenses (or fixed), you will have the opportunity to take all kinds of photos, from macro to panorama.

If you want to focus on portraits or nature photos, however, you should prefer a fixed lens: these are lenses with fixed focal length (in fact), capable of ensuring higher quality of shots, especially in terms of definition. The fixed lenses, in turn, are divided into macro (ideal for portraits and nature photos), wide-angle (great for landscapes) and fisheye.

The telephoto lenses, finally, are to be used in case you want to devote to sports photos or, in part, nature. Il loro “occhio di falco”, infatti, consente di cogliere in maniera chiara e precisa anche i particolari più distanti: un fotografo a bordocampo non avrà difficoltà a immortalare il gesto tecnico di un calciatore distante diverse decine di metri, così come un appassionato di bird watching potrà cogliere il battito d’ali di un’aquila alta nel cielo.

Apertura focale

La lunghezza focale, però, non è tutto: la qualità della foto sarà determinata anche dall’apertura focale dell’obiettivo. Questa metrica (indicata dalla lettera “f”) dà modo di conoscere quanta luce passa all’interno degli elementi dell’ottica e, conseguentemente, la luminosità degli scatti: più basso sarà il valore della “f”, maggiore l’apertura e la quantità di luce “catturata” (per foto in notturna, ad esempio, è consigliabile utilizzare obiettivi con un valore di apertura molto basso).

obiettivo-nikon.jpegFonte foto: Pexels

Obiettivo Nikon 18-55 apertura f/3.5-5.6

Un obiettivo standard avrà un’apertura focale minima di f/3.5, ma solitamente il valore tende a restringersi all’aumentare della lunghezza focale: quando, tra le caratteristiche tecniche degli obiettivi, si legge “18-55mm f/3.5-5.6” vuol dire che le foto scattate a 18 millimetri saranno più luminose di quelle scattate al massimo dello zoom. Le ottiche a lunghezza fissa, invece, saranno caratterizzate da un’apertura più ampia, ma avranno anche un costo superiore: per un obiettivo f/1.2 di ottima qualità si potrà arrivare a pagare anche svariate migliaia di euro.

Stabilizzatore ottico

L’ultimo elemento da considerare quando si andranno a spulciare le specifiche tecniche degli obiettivi Canon, Nikon o Sony che dir si voglia sarà la presenza o meno dello stabilizzatore ottico. Although it is not a fundamental feature, it is advisable to buy a lens equipped with stabilizer in two cases: for long distance photos or night photos. In both these cases, in fact, even the slightest stress or flickering will risk ruining the shot with an ugly effect of micromotion.

Recognizing or not the presence of an electric motor stabilization is easy: stabilized Canon lenses are recognizable by the initials "IS"; stabilized Nikon lenses are recognizable by the initials "VR"; stabilized Sony lenses are recognizable by the initials "OSS" and so on.